Wednesday, July 02, 2008

Mors Rundt 2008

Så er der billeder fra dette års mors rundt med Spotty.


http://picasaweb.google.com/Michael.L.Moeller/MorsRundt2008

Turen startede med ingen vind fra Nibe til Løgstør - heldigvis tog vi Svea med, en flot nordisk krydser fra 1945, så meningen var at vi skulle have Spotty efter den. Men da min far var kommet i tidsnød også, tog vi Azela med, og da den havde mest maskin kraft kom spotty på siden af den. Dejlig sejlads til løgstør i dejligt vejr, selvom det var for motor.
Næste dag gik med at pakke det sidste handle lidt ind, ryde op, hente tøj og grej også afsted.
Det blæste en del, så Svea blev rebet helt ned, og vi tog et reb og satte fokken på spotty.
Da vi endelig kom ud af renden skal jeg lige love for at der var luft. Et reb i storen var rigeligt, også var det jo bare sætte sig ned at vente. Svea tordnede afsted, men måske lidt for meget, for der kom mere vand ind end ud, så de faldt af og gik til Livø. Preben og Skipper krydsede videre for det rebede storsejl. Solen skinnede så det var egentlig meget godt vejr, bare meget blæsende.
Da vi nåede op omkring Thisted så vi den første af vores konkurrenter til sejladsen, en safir som vi var kommet i løb med - meget mystisk syns vi nu nok, men ok. Sådan en safir elsker jo blæsevejr så han kom sejlene for alt hvad han havde - også sagde den bang også flækkede hans storsejl. Heldigvis for ham sådan at han kunne rebe det og sejle med rundt om mors dagen efter.
Da vi kom i havn efter lang tids hårdt kryds i store bølger gik vi op i klubhuset for at skylle salten af ansigtet og ud af halsen med en øl.
Svea som jo lå på livø, ville prøve at sejle til tilbage til løgstør også blive hentet af en bil og kørt til thisted. Der blev diskuteret vejrudsigter, drukket øl og fortalt historier, så det var rigtigt hyggeligt. Til sidst gik gasten og skipper på harmonien som skipper klog som han er havde lagt båden næsten nedenfor, og joeh der var flere gode mennesker fra sejlklubben. Lidt sent på aftenen kom en lidt fortabt skipper ind og spurgte om vi havde set hans gaster..??..Det havde vi nu ikke lige, og kunne sikkert ikke genkende dem alligevel på det tidspunkt af dagen.
Dagen efter ankom Martin og Hanne fra Svea i bil fra løgstør, vi gik op i klubhuset for at få morgenmad og kaffe. Skipper var en tur i masten for at se om den nye lanterne som var indkøbt dog ikke bare ville lyse en lille smule, men det ville den bare ikke. Nå på slæbt efter Azela ned igennem broen, også ellers op med nogle sejl. '
Det blæste en 8 -10 m/s så vi satte fok og fuld storsejl.
Vi fik en ganske pæn start som det måske kan ses på billederne, men vi må også indrømme at en x-79 er lige i overkanten af hvad vi kan klare, og når den så ovenikøbet kommer på trailer, så ved man ligesom det ikke er nemt. Men vi fulgtes da af et stykke tid. Længere fremme på krydset skiftede x'en til genua, og det var nu ikke fordi den krængede så meget mere af det..flot sejlet må man sige. Vi var også i løb med en Impala 27 og ham sejlede vi fint med og lidt fra i starten. Safiren så vi faktisk aldrig rigtigt, men havde jo også et reb i storen hvad der bestemt ikke er nødvendig på sådan en.
Vi rundede første hjørne sammen med de første h-både, hvilket vi syns ikke var helt tosset. Nogle enkelte prøvede at sætte spiler i de skarpe sving, men vi hold fokken oppe og tabte ikke mange meter. Jeg tror faktisk kun det var h-båden der med sin relativ lille spiler havde stor success med det. Flere store x'ere kom sejlene på lidt underlige kurser med spileren blafrende.
Da vi var kommet ud af de snævre sving skulle spileren op. Det blæste nu lidt mere, en 10-12 m/s også skal jeg da lige love for at vi kom afsted. 11.2 knob loggede vi som det højeste - og det var over grunden. Der må man sige at sådan en larsen er noget levende at sejle i, men den har faktisk ikke de store problemer så længe man ikke skærer alt for meget. Godt nok stod vandet ind af løningslisten helt ude i næsen når den dykkede ned i en bølge eller sejlede ind i bølgen foran, men den kunne da styres. 2 gange måtte vi slække for at få den til at falde af igen.
Lige under broen ved glyngøre måtte vi smide spileren da der kom en meget sort sky og vi planede afsted, men der var der vist ingen ombord der længere styrede hverken spiler eller båd.
Den kom dog hurtigt op igen og vi drønede under broen. Til vores storeskræk så vi nu en ret stor rød spiler komme langsomt nærmere..var det impalaen?..det kunne næsten ikke passe at den kunne sejle så hurtigt alligevel. Heldigvis var det en banner 30..pyha, spileren blev taget ned da vinden blev helt halv vind, her var det kun h-både og nogle 806'ere der kunne have spiler på.
Vi prøvede at fange alle de hæk bølger fra de store både vi kunne.
Da vi igen rundede ved feggersund, tog vi et reb, og det var godt. Hvordan 806'ern så stadig kunne sejle med genua, det forstår jeg ikke meget af, vi kunne ikke ihvertilfælde. På krydset ind mod thisted sejlede vi godt. En h-båd fik bank, og vi slåsede mest med store både.
Da vi kom i mål var der stegt gris og sager. Vi var blevet nummer 2 i vores løb slået med en del af x'eren. Men dagen efter da alle listerne med tiderne kom kunne vi se at vi faktisk havde sejlet rigtigt pænt. vi var i den første 1/4 af feltet overalt, så alt i alt en rigtigt fin tur.

Husk nu at se billederne

No comments: