DMI havde lovet spooty vejr 5 m/s, inden sejladsen prøvede jeg noget nyt. Jeg slækkede forstaget 4-5 omgange så masten kom lidt ned og ligge som sidste år. Det var ikke specielt godt så det skal rettes tilbage. Men alligevel skulle det vise sig at spooty vejret var nok. Vi satte genua, og blæste til gjøl det blæste en 6-7 m/s og vi havde en foran fortværs. Vi var blevet enige om at sejle som vi tænkte! - så ingen mystiske vendinger uden grund, og huske at sejle på strømmen. Da starten skulle til at gå var vi nede i 4-5 m/s. vi havde fundet et nogenlunde grund trim, men ikke helt optimalt, sikkert på grund af masten der var blevet lagt mere ned. Tilgengæld havde vi fået renset bunden godt af, og loggen virkede! helt nyt og vores Ap mk20 virkede med cmap kortet. Så nu kunne vi se hvor vi sejlede og hvor hurtigt det gik. Loggen skulle lige kalibres noget. Vi fik en rigtig god start på styrbord halse ved lyv mærke og sejlede ind under land. Her kunne vi bruge MK20'eren til at se hvor langt vi kunne gå ind. Vi slog under land op til kryds mærket, og kom først derop foran scancappen og h-båden. Op med spileren og ud på skæring til første mærke. Stadig først. Vi forsatte lidt inden vi bommede for ikke at komme til at sejle helt plat. H-båden bommede lige ved mærket og hentede måske lidt op det. Scancappen fulgte med os og bommede på vores yderside, så ham havde vi styr på. Inden bundmærket havde han dog sejlet sig helt op til os. Op på kryds, og ind under land igen kunne vi bruge mk20'eren. Scancappen valgte at gå helt ud på højre side. Det var ikke noget hit. H-båden slog sammen med os inde under land. Selvom det ikke blæste gik han meget meget højt til vinden i forhold til os, men vi var hurtigere. Midt på krydset gik h-båden på grund, og de måtte ha en mand i vandet. Vi slog og kom op til krydsmærket på bagbord med scancappen på vej ind fra styrbord. Heldigvis havde bagbord side gjort det som vi regnede med og vi kunne runde 150 meter før den. Op med spileren. Det var lidt noget rod. Skødet faldt af men vi fik heldigvis hurtigt styr på den i den lette vind. På lænsen, så det sgu ud til at h-båden kom tættere på igen! - uhyggeligt - men vi holdt scancappen lige bag ved os. Så var det bare rundt og i mål. Et par små kryds under land og vi var i mål 1.14 foran scancappen, som første båd - sådan :). H-båden kom ind ca 4 minuttere senere end os. Vi slog dem dog kun med 56 sek på DH, men vi vandt og kom først i mål endeligt. Så det hjælper hvis man sejler som man tænker.
Næste projekt er Nyfors Cup på lørdag. Det bliver sjovt i følge rygterne kommer der en albin express og sådan en har vi ikke sejlet imod endnu. Vi skal sejle fra den på DH selvom den målet 1.11 på lys, men nu må vi se. Derud over selvfølig 3 h-både og en blue dane 32, så gad vide hvordan det går. Indtil videre skal vi ihvertilfælde først i mål i sådan et løb.
Wednesday, August 08, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment