Spotty efter Magrethe på vej ud af havnen.
Det var første gang vi skulle sejle den sejlads i larsen 25'eren - sejladsen er rigtigt sjov. En op og ned bane med 1 mil mellem mærkerne og gate på midten som man skal igennem både på kryds og læns. Lørdag morgen var holdet samlet incl låne gasten preben som havde lovet at hjælpe til. Vinden var 13-14 m/s med endnu mere hysteriske pust. Skipperen forud så at den lille larsen skulle i 2 reb for første gang hvis vi kom afsted. Vi blev dog enige om at ringe til gjøl inden vi sejlede nogle steder for at høre hvordan interessen lå med at sejle så mange både, på en så kort bane i så meget vind. Starten skulle gå kl 12 til første start, og vinden ville tiltage fra kl 9. Omkring kl 11 lød meldingen at alle både blev inde, og at man isteddet ville prøve at sejle 4 sejladser søndag. Det betød at skipper istedet kunne nå sin datters 1 år fødselsdag, så skippers kone var glad - og det var skipperen også. Det ville have været mere overlevelse end kapsejlads.
Søndag morgen 6:45 stod vi klar igen, skipper møde 8:30 på gjøl, første start kl 9.
Heldigvis havde Hanne lånt Magrethe, for vinden var let og i nord, så vi drønede til Gjøl på slæb med lidt over 6 knob. Havnen var fyldt op, så det blev lidt af en cowboy parkering ved havnehullet med spooty uden på. Op til skippermøde, som der dog ikke var. Det havde de holdt om lørdagen, men jeg fangede da René fra X-3/4 tonneren, som er med i kapsejlads udvalget, fik betalt og kigget lidt hurtigt på løbene og fandt ud af at vi var i 1 start.
Det er altid en fornøjelse at sejle om kap med x-79'eren i let luft som vi havde. De sejler meget ens, og X-trail folkene sejler hurtigt og godt, så man kommer ikke sovende til sine sejre.
1 sejlads gik super, Xpressen sejlede over linien på 1 minuts skuddet, så han var ude af billedet.
Vi starede til luv af X'ern med god fart. Vi holdt godt fast i dem på krydset. Ved bundmærket kom vi rundt sammen med expressen, han ville nu ikke give plads, selvom vi havde retten til vejen og han var tyvstaret. Nå men første sejlads var en første plads. :)..
I anden sejlads fik vi en ok start men blev fanget lidt af de store både og kom aldrig rigtigt fri, så det blev en to'er.
3'eren var god, vi fik en pæn start og da vinden sprang på første læns kunne vi sejle på bagbord halse ned mod gaten, mens de andre havde bommet og gik på styrbord halse. Så Spotty var første båd ved bund mærket. Dog satte vi det til igen, men vi hang godt på og kom ind 54 sek efter x'eren. 22 sek for sent..argh..det var tæt, men det skulle dig vise sig at det ikke betød noget for det endelige resultat.
I 4 sejlads gik det galt. Vinden springer lige inden start og vi kommer slet ikke afsted. Vi rammer ikke et eneste vindspring bare nogenlunde rigtigt mens X'eren stormer hen over banen. De slår os med 5 minutter! - så de giver X'eren gas når det gælder må man sige.
Så serien blev 1 - 2 - 2 - 3, det rækker til en anden plads. Det var ok, men den sidste sejlads kunne vi godt have undværet, det var godt nok skidt, men sjovt var det på den korte bane.
Da vi kom i land, snakkede vi med X folkene og de mente godt nok at vi havde fart på lænseren, så den nye spiler er god også i let luft.
Det lader til at spotty er en god to'er, da det faktisk er det vi er blevet hele året, både om onsdagen og til de sejladser vi har haft. Vi ligger nummer 3 samlet i limfjords cuppen i vores gruppe, så måske vi kan nå at lave det om til en to'er også..
Næste projekt er at få lavet spileren, der kom et lille hul i den også planlægge de sidste sejladser. Sundby hvorup den 3 oktober er sidste sejlads i limfjords cuppen og da vi ligger 3'er burde vi næsten se om ikke vi kunne lave det om til en 2 plads.
Vi var i løb med en 3 andre både. X-79'eren Xtrail som vi slog sidst vi mødtes, x 3/4 tonneren som vi sejler med om lørdagen samt en express.
No comments:
Post a Comment